Behind the scenes

Jimm’s ja verkkosivujen uusi ilme – vol. 2

Jimm's teamFeb 21, 2023 - lukuaika 3 min Reading Time: 3 minutes

Jimms.fi verkkokauppaan on tehty pintaremontti! Kyseessä on facelift-päivitys, eli verkkokauppaa uudistettiin näkyviltä osin. Olemme saaneet asiakkailtamme julkistuksen (14.2.2022) jälkeen paljon kysymyksiä ja vastaamme nyt eniten askarruttaneisiin. 

Uusi verkkokauppa näyttää kilpailija X:n verkkokaupalta. Miksi? 

Verkkokauppojen yleisilmeet muistuttavat usein toisiaan. Verkkokaupat pyrkivät tarjoamaan mahdollisimman hyvän asiakaskokemuksen kaikilla laitteilla ja hyvien käytäntöjen noudattaminen tekee verkkokaupoista samankaltaisia. Asiaa voi verrata autojen designin kehitykseen. Kun autoja ei testattu 50-luvulla tuulitunnelissa, designissa oli enemmän eroavaisuuksia automerkkien välillä. Nykyään kaikki autot noudattavat samankaltaista virtaviivaista ulkoasua. 

Miksi etusivun banneri on niin iso? 

Tarvitsemme mainostilaa omien ja valmistajien tarjousten esittelyyn asiakkaille. Verkkokaupan etusivu on sivustomme suosituin laskeutumissivu ja sitä käytetään verkkokaupassa pääasiassa markkinointitarkoituksiin. Mobiilinäkymään on tehty oma versio bannerista, jotta sen sisällöt olisivat luettavissa myös mobiililaitteella. 

Mitä olette jo muuttaneet asiakaspalautteen pohjalta? 

Tuoteruudukosta saimme paljon palautetta. Asiakkaamme ovat tottuneet tuoteruudukkoon, jossa asettelu on kompaktia. Alkuperäisessä tuoteruudukossa oli viisi tuotetta rinnakkain desktop-ympäristössä. Nyt olemme kehittäneet myös kompaktin tuoteruudukon, jossa on seitsemän tuotetta rinnakkain. Tämä näkymä on käytössä sekä hakutuloksessa että tuotekategorioiden alaryhmissä. 

Tuotelistauksessa isot tuotekuvat tekivät listasta liian pitkän. Pienensimme kuvia, jotta tuotelistaan mahtuu enemmän tuotteita allekkain.  

Verkkokaupan hakutuloksissa ei ensimmäisessä beta-versiossa ollut pikatuloksia listattuna. Pikatulokset listautuvat hakukentän alle samalla kuin hakutermiä kirjoitetaan hakukenttään. Olemme lisänneet nykyiseen verkkokauppaa pikahakutulokset, koska se visualisoivat ja helpottavat hakemista. 

Verkkokaupan ylänavigaatiossa olevat elementit on asiakaspalautteen perusteella skaalattu pienemmäksi. Puhelimella ylänavigaatio piilotetaan, kun käyttäjä vierittää sivua alaspäin ja avaa tilaa. 

Tuotekategorioiden esittämistä on muutettu. Mobiilimenussa pääsee syvemmälle tuotepuussa. Ensimmäisessä versiossa tuotetasoja oli enintään kolme, nyt niitä on neljä.  

Mitä ajattelette ”Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä” -periaatteesta? 

Jos odottaisimme aina tilannetta, jossa asioita muutetaan vasta sitten kun ne ovat rikki, olisimme auttamattomasti jälkijunassa. Jimm’s elää kovan kilpailun keskellä ja meidän pitää kehittää palveluamme ennakoivasti eikä säilyttää vanhaa nostalgiaan tai tottumukseen vedoten. Ymmärrämme hyvin, että muutosvastarinta asuu meissä kaikissa ja se aktivoituu myös verkkokaupan kehittämisen yhteydessä. Varsinkin niille käyttäjille, jotka ovat olleet Jimm’sin asiakkaita pitkään, muutos voi tuntua oudolta. Toisaalta kehitämme verkkokauppaa myös uusille asiakkaillemme. Heille käyttökokemus on varmasti helposti omaksuttavissa ja todella toivomme, että myös edelliseen verkkokauppaan tottuneet löytävät pienen totuttelun jälkeen hyvät puolet tästä muutoksesta. 

Missä on Dark Mode? (Mun silmät palaa!) 

Dark Modea on toivottu monen käyttäjän toimesta. Dark Moden on todettu olevan energiaa säästävä, helpommin luettava, parantavan keskittymistä sekä parempi silmille. Käytämme sivuston pohjana Bootstrap frameworkkia. Uusimmassa Bootstrap 5.3 versiossa on Dark Modeen tarkoitettu kirjasto, jota haluaisimme käyttää tämän ominaisuuden toteuttamisessa. Bootstrap 5.3 on tällä hetkellä alpha-testeissä ja kohta sitä voidaan käyttää myös meidän verkkokaupassamme. Lyhyesti sanottuna Dark Modea ei ole vielä saatu toteutettua, mutta se on tulossa lähikuukausina. 

Miksi tuotemäärä ei vastaa sivuston yläkulmassa ilmoitettuun ”tuotteita korissa” arvoon? 

Meillä on usein kampanjoita, joissa asiakas saa kaupan päälle jonkin tuotteen. Esimerkiksi prosessorin tai näytönohjaimen ostaja voi saada pelikupongin. Ostoskorissa kaupan päälle saatava pelikuponki ei näy omana tuoterivinään, koska se on bundlattu päätuotteeseen, eikä sitä voi ostaa erikseen. Tiedämme että tämä käytäntö on hämäävä usealle asiakkaalle ja koetamme tulevissa päivityksissä yksinkertaistaa tätä toiminnallisuutta. 

Haluaisin että tuotteiden filtteröinnissä olisi enemmän vaihtoehtoja. Mitä voitte tehdä asialle? 

On totta, että tietyissä tilanteissa olisi kätevää saada tuotteet filtteröityä tietyn ominaisuuden perusteella. Tällaisia ominaisuuksia voi olla esim. näytön virkistystaajuus tai muistien latenssi. Jimm’sillä on käynnissä projekti, jossa tuoteominaisuuksia lisätään PIM-järjestelmän (Product Information Management) kautta. Kun tämä projekti saadaan valmiiksi, pystymme rikastamaan tuotetietoa koko verkkokaupassa ja tekemään tuotefiltteröinnistä version, jossa näiden uusien tietojen mukaan voidaan rajata tuotenäkymää hakutuloksissa ja tuotekategorianäkymissä. 

Miksi valmistajat eivät ole aakkosjärjestyksessä tuotefiltteröinnissä? 

Valmistajia voi olla listalla jopa 200 kpl ja asiakkaan haluama valmistaja voi olla aakkosten mukaan listassa alhaalla, jos valmistajan nimi alkaa esim. y:llä. Käytämme listauksen järjestyksessä tuotemäärää ja se lisää todennäköisyyttä, että tarkoitettu valmistaja on listassa kärkisijoilla. Tämä listaustapa oli käytössä myös vanhassa verkkokaupassa. Harkitsemme pitäisikö tätä tapaa muuttaa. 

Mitä on luvassa seuraavaksi? 

Olemme saaneet asiakkailta paljon toiveita jatkokehityksestä Jimm’sin verkkokauppaan liittyen. Toteutamme asiakkaiden toiveita mahdollisuuksien mukaan, mutta myös omaa harkintaa käyttäen.  

Kiitämme asiakkaitamme kärsivällisyydestä! Pysythän mukanamme jatkossakin! <3 

https://blog.jimms.fi/ac79/
0 0 votes
Artikkelin luokitus
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Katso lisää