Oletko koskaan miettinyt, minkälaisen matkan työpöydälläsi asustava Jimm’s Gamer pelitietokone tekee ennen kuin se asettuu pöydällesi? Tässä blogikirjoituksessa avaamme tätä, tule mukaan seuraamaan matkaa!
Ensimmäisenä pitää toki valita kone, tai vaihtoehtoisesti custom-kokoonpanoon mieluisat komponentit. Mikäli tarvitset apua, asiakaspalvelumme auttaa mielellään valinnassa! Chatilla on helppo asioida, ja asiakaspalvelija näkee samalla suoraan ostoskorisi sisällön pystyen tarvittaessa ehdottamaan muutoksia tai korvaavia komponentteja. Chat on käytössä sivustollamme kirjautuneille asiakkaille ja löytyy sivun oikeasta reunasta.
Kun paketista on saatu mieleinen ja tilaus on tehty loppuun, alkaa odotus. Tässä vaiheessa pystyt kuitenkin seuraamaan pakettisi etenemistä kirjautumalla asiakassivuillesi. Tilauksen status kertoo hyvinkin tarkasti, missä vaiheessa konepakettisi on.
Mikäli kaikkia osia ei ole suoraan varastossa, niitä tilataan lisää tai odotetaan automaattisesti saapuvaa täydennyskuormaa. Tällöin tilauksen tilana näkyy ’’Normaali’’. Osien saavuttua järjestelmä muuttaa tilauksen automaattisesti ’’Odottaa kokoonpanoa’’-tilaan mikäli tilauksesta löytyy Jimm’sin tietokoneen kokoonpano ja testaus-palvelu (JIMMS-KASAUS).
Keräilyn yhteydessä pyritään huomaamaan mahdolliset yhteensopivuusongelmat. Ongelmien ilmetessä asiakaspalvelumme on sinuun yhteydessä ja ehdottaa ratkaisua, ja koneesi siirtyy kokoonpanojonoon. Tässä vaiheessa statuksena näkyy “Kokoonpanojonossa”. Kokoonpanoon siirtyessään tilauksen tilaksi päivittyy ’’Kokoonpanossa’’. Kokoonpanovaiheessa paketti tarkistetaan vielä kertaalleen yhteensopivuuksien ja mahdollisten ongelmien varalta. Mikäli tässä vaiheessa ilmenee ongelmia, asiakaspalvelumme on sinuun viipymättä yhteydessä.
Yleisimpiä ongelmatilanteita ovat erilaiset mitoitusongelmat: prosessorijäähdytin ei mahdu koteloon korkeutensa puolesta, tai näytönohjain on liian pitkä.
Joskus AiO-vesijäähdytin ei mahdu sille suunniteltuun paikkaan tai emolevyltä loppuvat usb-liitäntäpaikat kesken. Näissä ja kaikissa muissa ongelmatilanteissa asiakaspalvelumme ottaa sinuun yhteyttä. Tilaukseesi ei tehdä muutoksia ilman sinun suostumustasi.
Näytönohjaimen tuen asennamme koneeseen, mikäli näytönohjaimen mukana on tullut tuki (pois lukien laitepaikkaan kiinnitettävät tuet), tai asiakas on erikseen tilannut runkoon asennettavan tuen. Kosmeettisia näytönohjaintukia emme asenna.
Kun kone on koottu, se siirtyy ohjelmistojen asennukseen ja testaukseen. Koneeseen asennetaan Windows uusimmalla vakaalla koontiversiolla (esim. 24H2). Windows-päivitykset tehdään imageiden luonnin yhteydessä, joten Windows-päivitykset eivät välttämättä ole ajan tasalla. BIOS-päivitetään ajan tasalle, mutta BETA-versioihin vain yksittäistapauksissa. Näytönohjaimen ajurit päivitämme aina ajan tasalle.
Mitään ylimääräisiä bloatware-ohjelmistoja emme asenna. Rasitustestauksen jälkeen kone siirtyy pakattavaksi, ja pakkaamisen yhteydessä tilaus kuitataan järjestelmästä valmiiksi.
Tässä vaiheessa status muuttuu tilaan “Toimitettu” ja saat toimitusilmoituksen sähköpostitse ja tekstiviestillä. Valitsemastasi toimitustavasta riippuen saat myös seurantakoodin tai suoran noutoilmoituksen myymälästämme.
Nyt ei kestä enää kauaa! Postin ja Matkahuollon käsittelyn etenemistä pystyt seuraamaan saamallasi seurantakoodilla ja saat vielä erillisen noutoilmoituksen, kun paketti on noudettavissa.
Noudettuasi paketin pääset avaamaan laatikkoa. Tilatusta koneesta riippuen olet saanut joko yhden tai useamman laatikon. Koneen mukana toimitetaan koneeseen liittyvät tarvikkeet, kuten virtajohto.
Mukana tulee myös muuta materiaalia, kuten ohjekirjoja, ajurilevyjä sekä Windowsin asennusmedia, jos olet tilannut fyysisen Windows-lisenssin (OEM-tuotteessa levyllä, ja FPP-tuotteessa USB:llä). Nykyisen käytännön mukaisesti asennamme koneisiin lähtökohtaisesti digitaaliset lisenssit, jotka sitovat lisenssin BIOSiin.
Koneen mukana toimitamme sinulle myös komponenttien mukana tulleet asennustarvikkeet, joita ei ole tarvittu kokoonpanossa. Nämä tarvikkeet toimitetaan joko itse konelaatikon sisällä, tai erikseen pakattuna toiseen laatikkoon.
Koneen mukana toimitetaan myös Jimm’sin laatima ohje. Lue kyseinen ohje huolella ja poista kuljetustuki koneen sisältä ennen koneen käynnistystä! Ohjeisiin pääsee myös QR-koodilla, joka on S/N tarrassa koneen takana/pohjassa.
Nyt voit kytkeä oheislaitteesi kiinni koneeseen, käynnistää koneen ensimmäistä kertaa ja asentaa omat ohjelmistosi ja pelisi. Sitten vihdoin tärkeimmän äärelle, eli pelaamaan!